
Een levendige geest van innovatie, onverwoestbaar, boeiend down-to-earth fietsontwerp, state-of-the-art technologie ... het merk Diamant combineert dit allemaal. Made in Germany is altijd een goed argument, en als het ook nog eens een waar juweeltje onder de kwaliteitsfietsen is, waarom zou je dan aarzelen?
In het oudste boek van de mensheid wordt grijs haar beschreven als een kroon van schoonheid, omdat volwassen mensen vaak alleen de echt wijze beslissingen kunnen nemen op basis van hun levenservaringen. Deze gelaagde associatie kan zeker worden toegepast op de fabrikant Diamant ... 135 jaar ervaring maken de fabrikant tot een lichtend voorbeeld, waarbij de invloeden niet alleen van positieve ervaringen komen, maar ook van enkele nederlagen. Desondanks hebben de fabrikanten nooit op de bodem gestaan, maar altijd laten zien dat ze klaar zijn om onmiddellijk weer op te staan.

De staande man van de fietsindustrie
Het begon allemaal in 1885, toen Friedrich Nevoigt vanwege zijn plotselinge werkloosheid printplaten ontwikkelde voor breimachines. Nevoigt maakte van zijn behoefte uiteindelijk een enorm succes. Maar wat hebben breimachines gemeen met fietsframes?
De gewiekste Nevoigt, die intussen ook zijn broer op de tandem van het bedrijf had getrokken, besefte onverwacht hoe geschikt diamantstaal was voor fietsframes. In plaats van dit materiaal te gebruiken voor pennen - die Nevoigt intussen had gebruikt om de productie van breimachines te vervangen vanwege een teruglopende verkoop - besloot hij te gaan werken aan de ontwikkeling van fietsframes. Hij had meteen succes en de prestaties van Nevoigt kregen al snel een merknaam: DIAMANT. Zowel het logo - het "hoofdje" - als de merknaam zijn tekenend voor de motieven van de fabrikant: uitgroeien tot een van de populairste marktleiders met verstand van zaken en de hoogste kwaliteitsnormen.
Jaren later nam Opel het bedrijf over, maar deze aanvankelijk bittere tegenslag bleek een geluk bij een ongeluk, want dankzij deze invloed kon Diamant al in 1934 de eerste gemotoriseerde bakfietsen aanbieden.
Het management slaagde er vervolgens in om zich weer af te scheiden van Opel, wat de juiste beslissing was, aangezien de kwaliteitsnormen aanzienlijk hoger lagen dan die van de autofabrikant. De Tweede Wereldoorlog was echter al in aantocht. Wonder boven wonder bleven de Diamant-fabrieken gespaard van de bommen en de ontmantelingsoperaties van de USSR.
Wie zich verdiept in de lange geschiedenis van de fabrikant ontdekt al snel dat de odyssee nog lang niet voorbij was. Diamant stond verschillende keren op de rand van de afgrond door verschillende omstandigheden, maar geen enkele crisis bracht de fabrikant ten val. De associatie met de meest waardevolle edelsteen past dan ook perfect! Onder grote druk omgevormd tot een juweel en aangescherpt door ontelbare ervaringen, zijn deze fietsen niet alleen eersteklas producten, maar ook tastbare emoties, waarmee elke koper ook "een statement rijdt".
Diamant wil bewegen
De geesten achter Diamant omschrijven hun aspiraties in vier woorden: begeleiden, veranderen, dragen en inspireren.
De eerste blik op een Diamant fiets met logo maakt duidelijk dat we te maken hebben met een fabrikant met een rijke geschiedenis. Tegelijkertijd is Diamant er niet alleen in geslaagd om de traditie in ere te houden, maar ook om ze te combineren met moderniteit, niet door zich te laten leiden door oppervlakkige eisen, maar eerder door te bewijzen hoe waardevol de plaats van het verleden is in de toekomst.
Diamant, het Saksische bedrijf met een tweede thuis in Zwitserland, is nu in handen van Trek Bicyle. Diamant's vermogen om rijk (in de zin van wijs) te zijn geworden van slechte ervaringen garandeert dat alles goed komt met een Diamant fiets.
Diamanten...
Diamant fietsen worden geadverteerd met aandacht voor detail en design prijzen.
De garantieperiode voor het frame, maar liefst 40 jaar, is ook indrukwekkend. De fabrikanten geloven niet alleen in hun goede fietsen, ze stellen al hun beloftes gewoon op hetzelfde niveau als de feiten.
Een Diamant fiets zou de eerste keuze moeten zijn voor alle oudere mensen onder ons die een solide rijervaring willen maar niet willen afzien van de nieuwste technologie en ergonomie, maar ook voor alle jonge trekkingbikers die de voorkeur geven aan de retro en klassieke stijl.