Bij het accelereren beweegt een 29" wiel aanvankelijk wat aarzelend naar voren dan bijvoorbeeld een 26" wiel, maar tijdens de rit leidt het tot aanzienlijk hogere snelheden, wat zowel bij racers als toerrijders past. Bovendien is er sprake van een extreem goed rol- en stuurgedrag. Dit beschermt enerzijds het materiaal, maar ook de rijder zelf. Dit genereert een merkbaar pluspunt in tractie en comfort - zonder achtervering. Dankzij het hoge contactoppervlak is ook een hogere bochtensnelheid mogelijk, en door het lage gewicht zijn er geen grenzen aan het sportieve succes, zowel bergop als bergaf. Stoten van stenen of takken worden geminimaliseerd, en in combinatie met de geprofileerde off-road banden voor optimale grip en het hoge rijcomfort wordt de 29er hardtail een absolute allrounder met flexibele inzetmogelijkheden op asfalt, bospaden of trails.

Een van de grootste voordelen van 29er banden is dat de trapas lager zit ten opzichte van de wielas, waardoor het zwaartepunt "tussen de wielen" lager komt te liggen. Dit betekent dat het voorwiel minder snel omhoog komt bij het bergopwaarts rijden en dat het gevaar van een koprol bij het bergafwaarts rijden kleiner wordt. De absolute controleerbaarheid en de toegenomen grip zorgen voor onvergetelijke rijprestaties. De speciaal aangepaste framegeometrie biedt ondanks de 29" banden een ongecompliceerd rijgedrag en een ergonomisch geoptimaliseerde zithouding. Bij de meeste 29er hardtails kun je kiezen uit verschillende framematen. De hoge stijfheid wordt gewaarborgd door het meestal gebruikte titanium of aluminium, in het topsegment ook carbon, wat zorgt voor een optimale krachtoverbrenging en maximale stabiliteit. Een verlaagbare zadelpen maakt tegenwoordig ook deel uit van de meeste mountainbikes, zodat de rijpositie naar wens kan worden gevarieerd.
In tegenstelling tot de volledig geveerde fiets is de hardtail alleen uitgerust met een verende voorvork, wat enerzijds het lagere gewicht verklaart en anderzijds een efficiëntere krachtoverbrenging mogelijk maakt. De veerweg kan worden gekozen afhankelijk van het gebruiksgebied en varieert tussen 100 en 130/140 mm. Voor dagelijks gebruik op asfalt, bospaden of eenvoudigere paden is een veerweg van 100 mm absoluut voldoende. Het ontbreken van dubbele vering zorgt bovendien voor aanzienlijk minder onderhoud en gewicht. Krachtige schijfremmen zorgen voor een perfecte vertraging van de fiets, en ook de versnellingen maken gebruik van hoogwaardige componenten met een nauwkeurige, voor de bergen geschikte vertanding.
De allrounder doet het zonder onnodige, zeer geavanceerde technologie en concentreert zich op de essentie: Rijplezier, flexibiliteit en duurzaamheid. Daarom variëren de instapprijzen van de MTB Hardtails 29" van ca. 500€ tot 1000€.