Het maakt niet uit of u net enthousiast begint te worden over de wielersport op de weg, of u er middenin zit of al een professional bent: Wij hebben een repertoire dat aan uw eisen voldoet en uw fascinatie voor een sport die voor de meeste mensen moeilijk te begrijpen is ... want in welke andere discipline smelt je zo samen met je sportuitrusting? Wij vermoeden geen andere discipline dan wielrennen op de weg. Door onze uitzonderlijke situatie dankzij Corona zijn professionele fietsen een zeldzaamheid geworden bij veel dealers. Geen enkel ander jaar lijkt de verkoopcijfers van 2020 te kunnen evenaren, toen de eerste lockdown de fietshausse bij uitstek op gang bracht. Omdat onze verkoopadviseurs de nieuwste modellen altijd maanden van tevoren hebben besteld, kunnen we zelfs in deze turbulente tijden de beste deals aanbieden, door fietsen aan te bieden die door anderen al zijn uitverkocht. We zorgen er dus voor dat we ruim van tevoren voorraad hebben, zodat u de best mogelijke keuze heeft. Immers, op geen enkel ander gebied is het zo belangrijk om uw droomfiets te vinden als in het extreme en professionele segment. U zult vele uren met uw machine doorbrengen tijdens elke trainingssessie, dus u moet aandacht besteden aan het ontwerp op maat. Neem de tijd om JOUW fiets te kiezen, want het moet meer zijn dan een middel om een doel te bereiken. Je moet kunnen versmelten met je fiets, een perfecte eenheid vormen en volledig kunnen vertrouwen op de prestaties van alle relevante onderdelen.
Wat onderscheidt een hoogwaardige racefiets?
De hoogste kwaliteit componenten en een superlichte, aerodynamic constructie maken onze racefietsen tot juweeltjes en echte high-performance racemachines. Typisch voor racefietsen zijn lichte en stijve diamantframes, smalle racezadels, een gebogen stuur en slanke banden met een laag profiel, evenals stijve vorken, die - dankzij de modernste onderdelen - uiteindelijk een opzwepende dynamic mogelijk maken.
Op een racefiets blijft je zitvlak gestrekt, en de afwezigheid van een comfortabele vering belooft maximale efficiëntie en energieoverdracht zonder verlies. Op een racefiets staat de focus op geperfectioneerde aerodynamics en een zware uitvoering waarmee je zelfs bij hoge snelheden krachtig kunt trappen. De huidige racefietsen wegen gemiddeld tussen 8 en 9 kilo, maar minstens 6,8 kilo. De limieten zijn vastgelegd in voorschriften. Door het zwaartepunt komt de veiligheid van racefietsen bij de StVZo aanvankelijk op de achtergrond te staan, maar ze kunnen nog steeds achteraf worden gemonteerd. Je kunt je versnellingen kiezen op basis van je rijstijl, hoewel ze verschillen in de fijnafstelling. Ondertussen krijg je zelfs elektronische ondersteuning: E-shift systemen die veel preciezer en sneller reageren. Ook andere verschillen zorgen voor zwaardere of lichtere wielen. Het stuur moet bij je postuur passen, wat betekent dat de vorm belangrijker kan zijn dan het materiaal, want de conditie van je ledematen vergeeft op den duur geen onwetendheid. Hiervoor moet u de stuurpen overwegen, waarmee u uw zitpositie aanzienlijk kunt optimaliseren. Uw algemene aandacht moet uitgaan naar betrouwbaarheid en functie. Laat dus uw individuele voorkeuren de maatstaf zijn en beslis, indien mogelijk, onafhankelijk van de prijs. Bij de specificaties op racegebied kunt u ook kiezen tussen off-road of verharde wegen. Ook triatlons genieten een grote populariteit, waardoor de variatiemogelijkheden duidelijk zijn. Natuurlijk vindt u ook cyclocross- en triatlonfietsen in ons portfolio.
De rijeigenschappen hangen af van de kwaliteit van het frame
Carbon, hout, staal of aluminium maken het verschil, terwijl het duurdere carbon de schokken optimaal absorbeert. Bepaal het exacte doel van je racefiets om het juiste type fiets voor jou te kiezen.
Begin eens klein ... Of reken je jezelf al tot de professionals?
Feit is dat er al betrouwbare fietsen zijn in het lagere prijssegment, maar er is een grote kloof met de professionele fietsen als de afzonderlijke onderdelen en de wieleigenschappen worden bekeken. Het begint met het gewicht, want het is vaak het materiaal dat het verschil maakt, net als het wiel, waar beslissende factoren met betrekking tot wendbaarheid en acceleratie een rol spelen.
Wat van beginner tot beroepsrenner wordt verlangd en waaraan ook door laaggeprijsde modellen wordt voldaan, is voldoende comfort, tenslotte zitten alle renners lang op het zadel en willen ze geen rijplezier missen tijdens lange tochten. Gelukkig zijn er ook goedkopere fietsen vol overtuiging te koop. De goedkope modellen laten alleen voelen dat carbon het beter doet dan aluminium als het gaat om de zadelpennen.
De prijsklasse:
Beginners moeten beginnen met racefietsen van 600 -1500 euro, terwijl de middenklasse goed uit de voeten kan met fietsen tussen 1500 en 3000 euro. Als prof mag je gerust tot 10 000 of 15 000 euro uitgeven, hoewel je ook geschikte modellen vanaf 3000 euro kunt vinden - afhankelijk van wat de prof zoekt ...
Velg versus schijfrem
Wie meer dan 80 km/u haalt, wil niet inleveren op betrouwbaarheid, vooral als het gaat om remefficiëntie. Tegelijkertijd blijft de keuze van de rem echter een kwestie van smaak, want de voor- en nadelen zijn min of meer in evenwicht. Maar waar ligt het voordeel van de schijfrem? De mogelijkheid om de remkracht te beheersen is bijvoorbeeld doorslaggevend. Bij schijfremmen is deze kracht veel fijner. Hier is de omgezette energie hoger, je hebt minder kracht nodig, wat je een voordeel geeft bij lange afdalingen. Zelfs als het weer je in de steek laat, doet je schijfrem dat niet, en de slijtage is minimaal. Het komt erop neer dat een schijfrem, zelfs in slechte weersomstandigheden, altijd doet wat hij belooft, mits hij goed geïnstalleerd en ontlucht is. Een ander pluspunt is de uitwisselbaarheid van de wielen, die de schijfrem alleen al mogelijk maakt. Conclusie: Aangezien gewicht een zeer belangrijk onderdeel van je fiets is, moet je goed nadenken over welke onderdelen je wilt gebruiken. Weeg zorgvuldig af wat u wilt. Reken voor de hogere kwaliteit schijfremmen met een prijsverschil tussen 300-1000 euro, wat de moeite waard is als je je tochten niet afhankelijk wilt maken van het weer en/of als je meer veiligheid en tractie prefereert, d.w.z. bredere banden, zoals op toer- of gravelfietsen. Al met al hangt het af van welke wedstrijden je rijdt en in welke atletenklasse je jezelf ziet. Uiteindelijk moeten uw eisen en niet uw portemonnee beslissen over uw rijplezier. Je zou een Gravel-Bike of Cyclocross kunnen overwegen. Deze laatste biedt bredere en grovere banden en schijfremmen en is geschikt voor off-road gebruik.
Meer mogelijkheden dan je denkt ...
De kwelling van de keuze, of: wie graag kwelt, kiest voor ... triatlon!