Ga naar de hoofdinhoud Ga naar de zoekopdracht Ga naar de hoofdnavigatie
MTB-Hardtail-Kategoriebild-2025

Niets komt dichter bij vliegen dan een wilde rit op je fiets naar waar je echt wilt zijn. Duik gewoon ergens in het hier en nu, misschien wel helemaal alleen. Vergeet de tijd en haal adem, zelfs een beetje harder. Wie weet hoe het voelt om 's avonds de dag nog eens door te nemen, vol avonturen, het afbreken van je eigen grenzen en een vervagende dosis adrenaline? Wie anders dan wij, de gepassioneerde motorrijders? Wij worden gekenmerkt door de moed om dingen anders te doen, om er eindelijk voor te gaan. MTB staat immers ook voor motivatie, temperament en grit. Dit verleggen van grenzen kan voor iedereen iets heel anders betekenen: Soms betekent het gewoon in het zweet werken, maar voor jou kan het veel verder gaan ..

Het belangrijkste voor jou is om eerst goed na te denken over welke trails jouw voorkeur hebben, want dit zal bepalen of een hardtail of een fully meer geschikt voor je is. Bij een hardtail blijft het achterstuk stijf, dat wil zeggen hard. Bij een hardtail heb je geen achterdemper nodig en is een geveerd voorwiel alles wat je nodig hebt. Naast titanium en staal hebben carbon en aluminium de voorkeur. Je hardtail weegt dus maar weinig, maximaal 13 kg. Lange dagtochten zijn geen probleem en er is ook minder onderhoud nodig.

Je kunt de wielmaten variëren om je fiets beter aan te passen aan je behoeften. Met grotere wielen (29 inch) wordt je trapenergie optimaal omgezet, en je moet ook de voorkeur geven aan iets bredere banden als je graag over stenen en wortels rijdt, omdat je dan meer grip hebt en soepeler rijdt. De nadelen zijn het hogere gewicht en de grotere inspanning die bergop nodig is, evenals de iets verminderde wendbaarheid.

Man in fietskleding staat achter een mountainbike hardtail.
Cube Reactie TM woestijn n oranje

De 27,5 inch versie

Als je daarentegen kiest voor de 27,5 inch versie, kun je je verheugen op meer wendbaarheid en minder gewicht, en misschien vind je het uiterlijk ook aantrekkelijker. Daar staan slechtere roleigenschappen en minder grip tegenover. Over het geheel genomen resulteert dit in slechts minimale snelheidsverliezen. De stijfheid van een hardtail zorgt voor betere tractie als je voornamelijk verharde paden gebruikt en slechts af en toe crosst. Tegelijkertijd kun je jezelf een paar euro besparen, want de extra vering aan de achterkant van een volledig geveerde fiets kost nogal wat. Reken op een verschil van ongeveer 800 euro. Je kunt al goede hardtails krijgen voor 1200 euro. Voor een fully moet je pas vanaf 2000 euro gaan. Op het eerste gezicht lijkt extra vering voordeliger, maar dat is bedrieglijk, want krachtoverbrenging en remkracht zijn de doorslaggevende criteria in jouw individuele geval.

Klassiek

De hardtail heeft zijn oorsprong. Het tijdperk van de MTB werd ingeluid in 1973 in Californië en sindsdien zijn deze populaire fietsen zich blijven ontwikkelen, worden ze voortdurend ergonomisch verbeterd en kunnen ze worden aangepast aan individuele behoeften. Met minder bewegende delen is een hardtail minder gevoelig voor slijtage dan een fully. Over het algemeen kan gezegd worden dat de voor- en nadelen van deze twee MTB-specificaties elkaar in evenwicht houden. En als je portemonnee het voor het zeggen heeft, dan kun je beter blij zijn met een eersteklas hardtail dan dat je "net niet" een redelijk goede fully hebt gekocht. Uitstekende en duurzame fullys zijn, zoals gezegd, veel duurder.

Als je het nog niet zeker weet, luister dan naar jezelf. Je kunt waarschijnlijk wel raden wat de komende maanden gaan brengen - en wat je jezelf in het verleden al hebt bewezen. Je kent jezelf. Denk eens na over hoe je je dagelijks leven in de toekomst wilt inrichten, moet je nog steeds heen en weer denken ... Wil je meer, maar niet te veel? Spreekt het idee van "veilige wildheid" je meer aan dan de term "adrenalinekick", en wil je je fiets vooral gebruiken voor verharde en geasfalteerde routes? Zie jij jezelf meer als een verstandige en bedachtzame rebel die graag de controle houdt? Dan is een hardtail zeker de perfecte keuze voor jou. Vergeet niet: je fiets moet bij je passen en voldoen aan wat jij wilt. Dit gaat dus niet over betere of slechtere fietsen, maar over aangepaste "joy-supporters"!

Cube Reaction fiets, mountainbike hardtail in turquoise blauw.
Cube Reaction C:62 Race - geschikt voor dagelijks gebruik en klaar voor wedstrijden

Vergelijking van wielmaten - Moet het een 26", 27.5" of een 29er MTB worden?

Criterium 26 inch 27,5 inch 29 inch
Soepel rijden ★★ ★★★★ ★★★★★
Stijfheid ★★★★ ★★★★★ ★★★★
Kantelgedrag ★★ ★★★★ ★★★★★
Gewicht ★★★★★ ★★★★★ ★★★
Versnelling ★★★★ ★★★★ ★★★
Behendigheid ★★★★ ★★★★ ★★★

De vering

Dankzij de verende voorvork/telescopische vork op het voorwiel worden schokken geabsorbeerd, terwijl de stijfheid van het frame zorgt voor een preciezere rijtechniek. Deze stabiliteit belooft je merkbaar meer veiligheid. Een fully zou alleen overwogen moeten worden als je eisen dat vereisen vanwege technisch moeilijke routes en je voorkeur voor terreinvariabiliteit. Over het algemeen geeft een hardtail je meer opties als het gaat om het kiezen van routes in minder veeleisende gebieden.

Overzicht/vergelijking

De voor- en nadelen van hardtails ten opzichte van fullys zijn snel opgesomd:

  • Met een hardtail kunt u zich verheugen op het gewicht, de prijs en de lage onderhoudseisen.
  • U kunt iets minder speling, minder tractie en een minimaal snelheidsverlies door de vingers zien.

CROSS COUNTRY of RACE FIETS

Deze fietsen zijn ideaal voor fietsers die zich richten op prestaties in korte wedstrijden tot 50 kilometer en snelle tochten. Over heuvel en dal, in tochten vol uitdagende stukken, minder snel maar preciezer. Met deze fiets wil je vooral overal klaar voor zijn, ondanks tijdsdruk en veranderende paden. Dankzij de uitgebalanceerde eigenschappen van deze fietsen weet je zeker dat je je doelen zult bereiken. Voor marathonfietsen zijn de specificaties aangepast om voorbereid te zijn op lange tochten en marathonwedstrijden. Je kunt minder comfort verwachten, maar je energie wordt perfect omgezet en het gewicht van deze fietsen is zo laag mogelijk gehouden. In cijfers betekent dit maximaal 13 kilo, maar bij voorkeur minder dan 10 kilo. Onverhard terrein is geen probleem met deze fietsen, maar je moet afzien van het rijden van zeer technisch veeleisende routes. Daarna volgen de trekkingvarianten, die nog verder van moeilijk terrein afstaan - perfect voor jou als je wat meer georiënteerd bent op het rijden van asfaltroutes.

DIRT JUMP

Zoals de naam al doet vermoeden, gaat het bij deze variant vooral om de fietsversie van het springen met de fiets om verschillende zogenaamde "trucs" in de lucht uit te voeren. Inmiddels beginnen de grenzen tussen de hardtail en fully varianten te vervagen. Daarom hebben we hier alleen de gebruikelijke classificaties opgesomd, omdat er tot nu toe nauwelijks noemenswaardige ontwikkelingen zijn geweest in het overgangsgebied.

Je kunt ons telefonisch bereiken ( +49 (0)791 - 95 66 89 50) per e-mail [email protected] of via het contactformulier.

Fietser springt met een lichtblauwe crossfiets in een fietsenpark, een andere fietser met een groene fiets op de achtergrond.
Flying Circus - maximale stabiliteit en robuustheid