Niets komt dichter bij vliegen dan een wilde rit op je fiets, naar waar je echt wilt zijn. Gewoon ergens wegduiken in het hier en nu, misschien wel helemaal alleen. Vergeet gewoon de tijd en adem, zelfs een beetje harder. Wie weet hoe het voelt om 's avonds de dag te evalueren, wanneer die verzadigd is van avontuur, het doorbreken van je eigen grenzen en een afnemende dosis adrenaline?! Wie anders dan wij, de gepassioneerde motorrijders? De moed om alles een beetje anders te doen, om het eindelijk aan te pakken, is wat ons onderscheidt. MTB staat ook voor motivatie, temperament en vastberadenheid. Dit verleggen van grenzen kan voor iedereen iets heel anders betekenen: Soms betekent het gewoon opstaan en zweten, maar voor jou kan het veel verder gaan...
Het belangrijkste voor u is dat u van tevoren bedenkt welke trails uw voorkeur hebben, want dat bepaalt of een hardtail of een fully beter bij u past. Bij een hardtail blijft het achterstuk stijf, dus hard. Bij een hardtail heb je geen achterdemper nodig, een geveerd voorwiel volstaat. Naast titanium en staal hebben carbon en aluminium de voorkeur. Je hardtail mag dus maximaal 13 kg wegen. Lange dagtochten zijn geen probleem en ook het onderhoud is minder problematisch. U kunt de wielmaten variëren en zo uw fiets beter aanpassen aan uw behoeften. Met grotere wielen (29 inch) wordt uw trapenergie optimaal omgezet, en u moet ook de voorkeur geven aan iets bredere banden als u graag over stenen en wortels rijdt, omdat u dan meer grip hebt en soepeler rijdt. De nadelen zijn het hogere gewicht en meer inspanning bergop, en een iets verminderde wendbaarheid.
Kiest u daarentegen voor de 27,5 inch versie, dan kunt u zich op look verheugen op meer wendbaarheid en minder gewicht, en vindt u wellicht ook de look aantrekkelijker. Daar staat tegenover dat de roleigenschappen slechter zijn en de grip minder. Al met al levert dit slechts minimale snelheidsverliezen op. De stijfheid van een hardtail biedt meer grip als u voornamelijk verharde wegen gebruikt en slechts af en toe crosst. Tegelijkertijd kun je een paar euro besparen, want de extra vering in het achterste gedeelte van een fully kost nogal wat. Reken op een verschil van ongeveer 800 euro. Goede hardtails beginnen bij 1200 euro. Een volledig geveerde fiets koop je pas vanaf 2000 euro. Op het eerste gezicht lijkt extra vering voordeliger, maar dat is bedrieglijk, want krachtoverbrenging en remkracht zijn in uw individuele geval de doorslaggevende criteria.
Klassiek
De hardtail is volledig origineel. Het tijdperk van de MTB werd in 1973 in Californië ingeluid, en sindsdien hebben deze populaire fietsen zich steeds verder ontwikkeld, worden ze voortdurend ergonomisch verbeterd en zijn ze aanpasbaar aan individuele behoeften. Met minder bewegende delen is een hardtail minder gevoelig voor slijtage dan een fully. Over het algemeen kun je zeggen dat de voor- en nadelen tussen deze twee MTB-specificaties in evenwicht zijn. En als je portemonnee er iets over te zeggen heeft, ben dan liever blij met een eersteklas hardtail dan dat je "net" een redelijk goede fully hebt gekocht. Uitstekende en duurzame fullys zijn, zoals gezegd, veel duurder. Als je nog steeds in de markt bent voor een volledig geveerde fiets, moet je een volledig geveerde fiets kopen.
Als je nog steeds niet zeker bent, luister dan naar jezelf. Je kunt toch wel raden wat de komende maanden gaan brengen - en wat je in het verleden al aan jezelf bewezen hebt. Je kent jezelf. Denk na over hoe u uw dagelijks leven in de toekomst wilt inrichten, moet u nog steeds heen en weer denken ... Wil je meer, maar niet te veel? Spreekt het idee van "veilige wildheid" je meer aan dan de term "adrenalinekick", en wil je je fiets vooral gebruiken voor verharde en geasfalteerde routes? Zie je jezelf meer als een verstandige en bedachtzame rebel die graag de controle houdt? Dan is een hardtail de perfecte keuze voor jou. Vergeet niet: je fiets moet bij je passen, moet doen wat jij wilt. Dit gaat dus niet over betere of slechtere fietsen, maar over op maat gemaakte "joy-supporters"!
De vering
Dankzij de verende voorvork/telescoopvork op het voorwiel worden schokken opgevangen, terwijl de stijfheid van het frame zorgt voor een preciezere rijtechniek. Deze stabiliteit belooft u merkbaar meer veiligheid. Een Fully moet alleen worden overwogen als uw eisen dat vereisen vanwege technisch moeilijke routes en uw voorkeur voor terreinvariatie. Over het algemeen geeft een hardtail u meer mogelijkheden bij het kiezen van routes in minder veeleisende gebieden.
Overzicht/Vergelijking
De voor- en nadelen van hardtails ten opzichte van fullys zijn snel genoemd.
- Verheug u op het gewicht, de prijs en het geringe onderhoud van uw hardtail.
- Kijk voorbij een vonkje minder speling, de lagere trekkracht en een minimaal snelheidsverlies.
Uw individuele hardtail wensen ...
Aanvullende specificaties zouden zijn:
CROSS COUNTRY of ook RACE-BIKE
Deze zijn bij voorkeur geschikt voor wielrenners, met een focus op prestaties in korte wedstrijden tot 50 kilometer en snelle tochten. Over heuvel en dal, in tochten vol veeleisende stukken, minder snel maar wel nauwkeurig. Primair wil je met deze fiets op alles voorbereid zijn, ondanks tijdsdruk en wisselende paden. Dankzij de uitgebalanceerde eigenschappen van deze fietsen zult u zeker uw doelen bereiken. Bij de marathonfietsen zijn de specificaties aangepast om klaar te zijn voor lange tochten en marathonwedstrijden. Verwacht minder comfort, maar je energie wordt perfect omgezet, en het gewicht van deze fietsen is zo laag mogelijk gehouden. In cijfers betekent dit maximaal 13 kilogram, maar bij voorkeur minder dan 10 kilogram. Onverhard terrein is geen probleem met deze fietsen, maar u moet zich onthouden van technisch zeer veeleisende routes. Daarna volgen de trekkingversies, waarbij we ons nog verder verwijderen van moeilijk terrein - perfect voor jou als je wat meer georiënteerd bent op het rijden op asfaltroutes.
DIRT JUMP
Zoals de naam al zegt, gaat het bij deze variant vooral om de fietsvariant van het springen met de fiets om in de lucht diverse zogenaamde "trucs" uit te voeren. Inmiddels beginnen de grenzen tussen de hardtail en fully varianten te vervagen. We hebben daarom hier alleen de gebruikelijke indelingen opgesomd, omdat er tot nu toe nauwelijks noemenswaardige ontwikkelingen op overgangsgebied zijn geweest.