
Voor wie is een E-Bike Fully geschikt - Waarom is een volledig geveerde E-Bike (Fully Suspension) precies de juiste fiets voor mij?

Of je nu snel hoge snelheden wilt bereiken dankzij de ondersteuning tot 25 km/u of wilt herstellen na uitputtende trails zonder een extra pauze te hoeven nemen - er zijn geen grenzen met de E-MTB Fully. De volledig geveerde e-mountainbikes zijn uitgerust met dezelfde segmenten als conventionele volledig geveerde fietsen, maar bieden je een lading extra kracht om elk avontuur aan te kunnen. Dit bespaart je niet alleen energie, maar ook tijd, die je kunt gebruiken voor nog meer spannende rijervaringen. Plezier en spelletjes, vooral off-road, kunnen je dagelijkse metgezellen worden om je hoofd leeg te maken of gewoon stoom af te blazen.
Ben je een gepassioneerde mountainbiker en hou je van avontuur? Gaat je hart sneller kloppen van de meest riskante trails? Dan ben je bij de E-MTB Fully aan het juiste adres. De offroadkunstenaar met vering aan zowel de vork als de achterkant bewijst zijn offroadgeschiktheid met de enorme offroadcapaciteiten die de dubbele vering met zich meebrengt. Dit toont de verdere ontwikkeling van klassieke, stijve mountainbikes en beschrijft de laatste fase van outdoorfietsen met zijn robuuste constructie. Hij biedt verbazingwekkende tractie bergafwaarts en eersteklas comfort op het vlakke. Vergeleken met de E-MTB hardtail zorgen de schokdempers en vering die hier worden gebruikt voor extra gewicht en vereisen ze ook meer onderhoud. Maar dankzij de grotere complexiteit van het ontwerp wordt enerzijds de carrosserie ontlast en anderzijds een aanzienlijk hogere snelheid bereikt, vooral op ruw terrein. Daarbij komen nog een zeer goede rijdynamiek en tractie en soepele, veilige rijeigenschappen, zelfs op moeilijk terrein. Het chassis, de uitrusting en de geometrie zijn ideaal afgestemd op de rijder en het beoogde gebruik.
Volledig of E Volledig - wat past beter bij mij?
Als je geïnteresseerd bent in een fully, kun je kiezen tussen een motoraangedreven of een normale fully. De ontwikkeling van de e-bike technologie is de laatste jaren sterk vooruitgegaan. Hierdoor zijn het gewicht en de integratie van de accu sterk verbeterd. Hierdoor komt een gemotoriseerde fully steeds dichter bij een normale volledig geveerde mountainbike. Natuurlijk weegt de technologie nog steeds iets meer. Het gewicht heeft echter niet alleen nadelen. Het biedt meer stabiliteit bij het bergaf rijden en de krachtige motor is een grote hulp bij het bergop rijden. In de toekomst zal er verder worden gewerkt aan gewichtsvermindering en zullen accu's en motoren meer en meer worden geïntegreerd in de geometrie van het frame. Voor puristen en gewichtsfanaten is het sportievere model zonder motor waarschijnlijk de betere keuze.
Volledig vs hardtail: Wat is het verschil tussen een e-bike fully en een e-bike hardtail?
Het verschil tussen de twee categorieën zit hem in de vering. Een hardtail combineert een ongeveerd frame met een verende voorvork. Fullys (ook bekend als volledig geveerde fietsen) hebben een volledig geveerde frameset. Qua gewicht zijn hardtails veel zwaarder dan volledig geveerde fietsen. Dit komt voornamelijk door het stijve frame van de hardtail. Op oudere volledig geveerde fietsen had het trappen invloed op de kettingtakel en het chassis. Door het schommelen van de vering voelde het rijgedrag sponzig aan. Tegenwoordig, en met de nieuwe fullys, is dit niet langer het geval. Moderne fully's hebben een geavanceerde geometrie en intelligente ophangingselementen, waardoor er geen krachtverlies meer optreedt. Het grootste beslissingscriterium is waarschijnlijk het budget. Volledig geveerde e-bikes zitten in een hoger prijssegment vanwege de extra vering. Met een hardtail kun je iets goedkoper wegkomen, bespaar je gewicht en ben je over het algemeen iets wendbaarder op het parcours. Als je meer demping nodig hebt in het terrein, kun je beter kiezen voor een fiets met allround vering.

E-bike volledig van carbon of aluminium - welk frame past bij mij?
Op dit niveau van fietstechnologie is het volledige frame van de e-bike bijna uitsluitend gemaakt van zeer licht aluminium of carbon om zoveel mogelijk gewicht te besparen. De motor, accu en bekabeling zijn geïntegreerd in het frame en worden beschermd tegen schokken met behulp van kreukelzones en speciale beschermkappen. De vierzuigerremmen, gecombineerd met remschijven van 180 tot 200 millimeter van hoge kwaliteit, zijn een voorwaarde voor veilig rijden. Bij het kiezen van de wielmaat is het ook belangrijk om rekening te houden met het gebruiksgebied. Het voordeel van 29-inch wielen is dat de grotere radius resulteert in een beter rolgedrag. Dit maakt ze ideaal voor tochten op gemakkelijk tot matig moeilijk terrein om kleine oneffenheden zonder problemen te compenseren. Door de grotere omtrek is er wel een verlies aan wendbaarheid. De 27,5-inch wielen zijn daarentegen wel volledig wendbaar. Dus als je liever op veeleisend, bochtig terrein rijdt, kun je het beste kiezen voor de kleinere versie in combinatie met een grotere veerweg. Speciaal voor de drifters onder ons kun je achter ook kiezen voor een 27,5+ wiel, dat iets breder is dan het 27,5 inch wiel, in combinatie met een 29 inch wiel aan de voorkant voor een soepeler rijgedrag.

Hoeveel veerweg heeft mijn volledig geveerde e-bike nodig? - De volledig geveerde eMTB!
De vering op de vork en aan de achterkant zorgt niet alleen voor meer tractie, maar ook voor een enorme robuustheid op alle soorten terrein. De veerweg varieert van 120 mm tot 200 mm. 120mm-140mm wordt aanbevolen voor uitgebreide tochten op licht tot middelzwaar terrein. Om op zwaarder terrein te kunnen rijden, wordt een veerweg van 150 mm tot 170 mm aanbevolen. Als je echt uit je dak wilt gaan, vooral op steile afdalingen en zeer ruw terrein, moet je gaan voor 180mm-200mm veerweg. Als resultaat: Hoe ruiger het terrein, hoe groter de veerweg moet zijn. De schokdempers en vering zijn gemaakt van verschillende materialen. Elastomeren bijvoorbeeld bieden voldoende vering zonder al te grote investeringen, maar kunnen na verloop van tijd hun elasticiteit verliezen. Luchtdempers zijn erg populair voor het dempingssysteem vanwege hun gewicht. Als stalen veren worden gebruikt in combinatie met oliedemping, betekent dit hogere onderhoudskosten, maar de e-bike hoeft niet achteraf te worden uitgerust met dure vering- of dempingselementen.
Welke vering past bij mij? - Volledig geveerde e-bike!
E-bike volledige vering is verkrijgbaar van 120 mm tot 180 mm, bepaal zelf welke vering het beste bij jou past.
Mountainbike vering
De verende voorvork/telescoopvork absorbeert schokken en de stijfheid van het frame garandeert een preciezere rijtechniek. Deze stabiliteit verhoogt de veiligheid enorm. Als je heuvels en dalen, wortels en moeilijk terrein wilt overwinnen, heb je goede vering en meer veerweg nodig.
Luchtvering of staal?
Lucht
Met luchtvering kan de demping nauwkeurig worden afgesteld. Zo kun je zelfs met zware bagage de juiste druk instellen. Het gewicht van de berijder kan ook ideaal worden uitgebalanceerd dankzij de luchtvering. Ze zijn ook lichter dan stalen veren. Het nadeel is dat het meer warmte genereert en meer afdichtingen nodig heeft, dus meer onderhoud en zorg kan nodig zijn.
Een bekende fabrikant van luchtveersystemen is bijvoorbeeld Rock Shox met Deluxe Select, Rebound Adjust, Trunnion Mount of Super Deluxe Select+
Staal
Stalen veren zijn gevoeliger voor schokken en hebben geen afdichtingen nodig. Ze hebben een betere tractie en vereisen minder onderhoud. Het hogere gewicht en de inflexibele aanpassing van de belasting zijn de nadelen. Stalen veren passen ook niet in elke framevorm.
E-bike Volmotoren met veel vermogen - Waar moet je op letten bij een E-bike Volmotor?
De krachtige middenmotor in het trapasgedeelte van de E-Fully zorgt voor het ideale zwaartepunt voor het extra gewicht en optimaliseert zo de rijdynamiek. Deze positionering zorgt voor een soepele en stabiele rit. De absolute favoriet van de fabrikanten bij het kiezen van een motor is de Bosch Performance Line CX-motor vanwege zijn onberispelijke prestatiegegevens en de innovatieve eMTB-modus, speciaal voor off-road gebruik. Een hoog koppel is essentieel voor de aandrijving. Hier worden aandrijvingen met ongeveer 70 Nm gebruikt. De geavanceerde technologie zorgt voor een soepele, zachte motoraandrijving en dus voor rijcomfort in elke bocht. Om voor voldoende energie te zorgen, worden krachtige 500Wh of zelfs 625Wh accu's gebruikt. Deze zijn geheel of gedeeltelijk diep in het frame geïntegreerd voor eenvoudigere bediening.
Welke e-bike motoren zijn er verkrijgbaar?
Kenmerken van de Bosch motor:
De absolute favoriet van fabrikanten bij het kiezen van een motor is de Bosch Performance Line CX motor vanwege zijn onberispelijke prestatiegegevens en innovatieve eMTB modus, speciaal voor off-road rijden. Een hoog koppel is essentieel voor de aandrijving. Hier worden aandrijvingen met 250 watt en ongeveer 85 Nm gebruikt.
De meest geavanceerde technologie zorgt voor een soepel, zacht motorvermogen en dus voor rijcomfort in elke bocht. Om voldoende energie te garanderen worden krachtige 625Wh of zelfs 750Wh accu's gebruikt. Deze zijn geheel of gedeeltelijk diep in het frame geïntegreerd voor vereenvoudigde bediening.
Kenmerken van de Yamaha-motor:
De meest gebruikte ST-motoren in de PW-serie van Yamaha zijn uitgerust met een quad-sensorsysteem. Dit biedt de best mogelijke ondersteuning in elke situatie. De aandrijflijn heeft ook een groot ondersteuningsbereik, waardoor hij geschikt is voor trappen met een hoge cadans.
De ST-tuning van de PW-serie maakt deze aandrijving tot de perfecte allrounder. Beginner of gevorderde, on-road of off-road, de PW ST-serie biedt rijplezier en een uiterst comfortabele ondersteuning.
Met een nominaal vermogen van 250 W, een maximumkoppel van 70 Nm en een accucapaciteit van maximaal 630 Wh is de Yamaha-motor ideaal uitgerust voor alle situaties en biedt hij voldoende vermogen op bijna elk parcours.
Wat betreft actieradius moet gezegd worden dat meer watturen voor meer actieradius zorgen. Andere factoren, zoals het gewicht van de e-bike, je eigen lichaamsgewicht, de geselecteerde rijmodus en de ondergrond waarop je rijdt, spelen echter ook een rol.
Welke maat past mijn e-bike volledig? Bereken de framemaat van een e-bike!
Welke wielmaat past volledig bij mij en mijn e-bike? 29" of liever 27,5"?
Voordelen van een 29" inch E-bike fully:
29 inch is al enkele jaren erg populair en is aan een opmars bezig. In eerste instantie kritisch bekeken door mountainbike-puristen en met een aantal valkuilen, heeft de fietsindustrie de trend onderkend en er door voortdurende verbetering de nieuwe standaard van gemaakt.
Het voordeel van 29 inch banden is een zeer soepele rit. Dit biedt grote voordelen op lange ritten en tijdens bergop- en afdalingen en bespaart energie. Door de grotere omtrek dan bij de 27,5 inch banden gaat de fiets gemakkelijker over bijna elk obstakel en kan hij langere afstanden afleggen. De aanvankelijke problemen met wendbaarheid op de trail en het kleine uiterlijk van het frame zijn optimaal gecompenseerd door verbeteringen en aanpassingen aan het frameontwerp en de componentenselectie.
Voordelen van een 27" inch E-bike Volledig:
De 27,5" wielen zijn een logische aanvulling op de grotere 29" wielen en het ideale compromis voor kleinere rijders en trailliefhebbers. De combinatie van een soepele loop en duurzame wendbaarheid voldoet aan de eisen van elke motorrijder.
Hij is wendbaarder dan 29" wielen en is perfect voor off-road rijden en serpentines met een korte reactietijd. Deze categorie is bijzonder geschikt voor de overgang van 26" wielen. De 27,5" combineert het beste van twee werelden in een fiets waarvan de veelzijdigheid grenzeloos is. Fulltail of hardtail - 27,5" is de gouden verhouding en de perfecte bandenmaat voor iedereen die zijn mountainbike wil gebruiken zoals hij gebruikt moet worden.
Welk merk e-bike moet ik kopen?
Tegenwoordig worden er hoge eisen gesteld aan moderne e-bikes. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de prestaties en duurzaamheid van de gebruikte materialen. Of het nu gaat om een toerfiets of een e-bike fully, de eisen en kwaliteitsnormen blijven hetzelfde. Je kunt een goede fiets of een goed merk herkennen aan het frame, de verende voorvork of het rem- en schakelsysteem. Deze onderdelen staan bloot aan de grootste belastingen. Daarom bieden al onze merken een hoge kwaliteitsstandaard en het spreekt voor zich dat al onze fietsen aan strenge kwaliteitstests worden onderworpen. Merken als Cube, Ghost, Scott, Haibike, Focus, Trek, Kalkhoff, Winora, Diamant of Conway bieden allemaal de bovengenoemde kwaliteitskenmerken en kunnen zonder uitzondering worden aanbevolen.
Welke soorten e-bike fullys zijn er?
De e-bike fully all mountain:
De all mountain bike is de allrounder onder de e-mountainbikes. Hierdoor is hij geschikt voor veel verschillende toepassingen. Er zijn zowel hardtails als fullys verkrijgbaar, waarbij de volledig geveerde fiets de klassieke variant is. De veerweg van de voorvork is meestal 120-160 mm.
De volledig enduro e-bike
Enduro fietsen zijn absolute e-bikes om te versnipperen. Ze zijn ontworpen voor de moeilijkste trails en afdalingen en hebben een bijzonder grote veerweg van 140-180 mm.
De volledig downhill e-bike
De e-downhill mountainbike is de zwaarste fiets in de e-mountainbike categorie. Hij is speciaal ontwikkeld voor steile afdalingen en heeft een extreme veerweg van 180-250 mm. Dit type fiets vereist absoluut stabiele onderdelen zodat de fiets de landing van grote sprongen aankan.
De volledig freeride e-bike
De e-freeride mountainbike is een combinatie van een all mountain bike en een downhill bike. Hij is iets lichter dan een downhill mountainbike, maar heeft zeer stabiele onderdelen die bestand zijn tegen hoge belastingen op grote sprongen en afdalingen. Ze hebben ook een bijzonder grote veerweg van 160-200 mm.
Wat kenmerkt een e-bike volledig voor vrouwen?
Bij het kiezen van een mountainbike is het vooral voor vrouwen de moeite waard om goed te letten op de kenmerken van damesmodellen. Ze verschillen in die zin dat ze zorgen voor een comfortabele fietshouding op trails en tochten zonder rugpijn of ongemak. Kenmerken van de e-bike fully voor vrouwen
- korte crankarmen
- Afgestemd veringselement
- Speciaal zadel
- kort bovenlichaam en kort armbereik
- Lagere standoverhoogte voor kleinere framematen
- smaller stuur en handgrepen
- Remhendel aanpassing voor kleine handen
- Laag doorgestoken of trapeziumvormig frame
Vrouwenfietsen zijn zinvol vanwege hun kleinere framematen. Aangepast aan de ergonomie van vrouwen voor B.XXS (13,5 inch), maar past ook perfect bij herenmodellen. De meeste modellen zijn al erg goed gemaakt en afgestemd op gemiddelde lichaamstypes, maar er zijn grote verschillen tussen lichaamstypes. Als je kleinere handen hebt of over het algemeen kleiner gebouwd bent, kun je veel fietsplezier beleven met het damesmodel.

De beste e-bike fullys - topmerken e-bike fullys op een rij!
Hoe maak ik mijn e-bike rijklaar - Volledig met goedkeuring!
Zelfs een E-bike Fully heeft veel accessoires nodig om in Duitsland op de weg te mogen rijden. Sommige voorschriften kunnen een beetje vaag zijn, maar één ding is duidelijk. Er ontstaan problemen als de verkeerscontroles onder de loep worden genomen en de verlichting niet is goedgekeurd en gecertificeerd. Daarom hebben we precies op een rijtje gezet waar je op moet letten om altijd legaal en vooral veilig de weg op te kunnen.
Wat heeft een verkeersveilige E-bike volledig nodig?
- Koplampen voor en achter
- Reflector voor en achter
- Reflector op beide wielen
- helder klinkende fietsbel
- Functionerende remmen die onafhankelijk van elkaar werken
Welke reflectoren moeten er op mijn E-Bike Fully?
U hebt een witte reflector aan de voorkant en een rode reflector aan de achterkant van uw E-Fully nodig (grote reflector met het label "Z"). Zorg ervoor dat de reflectoren minstens 60 cm boven de weg zijn gemonteerd.
De spaken en pedalen van je fiets moeten ook voorzien zijn van reflectoren. Aan de voor- en achterkant van de pedalen moeten rode reflectoren gemonteerd zijn. De spaken moeten gele reflectoren hebben of de banden moeten witte reflecterende strips hebben.
Hoe wordt de batterij van mijn e-bike opgeladen?
Voor het opladen van de accu van uw e-bike adviseren wij de volgende stappen in de onderstaande volgorde uit te voeren:
- Steek de stekker van de oplader in het stopcontact.
- Vervolgens kunt u de accu van de e-bike in de oplader steken.
- Houd het laadproces in de gaten zodat u weet wanneer de accu vol is of dat er een foutmelding wordt weergegeven.
- Haal de stekker uit het stopcontact zodra de accu van uw E-bike volledig is opgeladen.
- U kunt dan de laadkabel loskoppelen van uw accu of fiets.
- Voorkom het binnendringen van water door de accu of de laadpoort op het fietsframe af te dekken met een dop.

Heb ik een rijbewijs nodig voor mijn E-bike Volledig?
Je hebt geen rijbewijs nodig voor e-bikes ("elektrische fietsen") met hulpmotoren tot 25 km/u.
Je hebt echter wel een rijbewijs categorie AM nodig als je E-Fully 45 km/u kan rijden. Voor e-bikes die sneller gaan dan 45 km/u is een rijbewijs A1 vereist.
E-bike Fully online kopen - prijscategorieën en betalingsopties!
Het prijsniveau voor de geavanceerde full suspension e-mountainbike ligt een stuk hoger dan voor een hardtail e-mountainbike. Dit wordt echter absoluut gerechtvaardigd door de bovengenoemde voordelen en de complexiteit van de ingebouwde technologie van de fietsen. Een goede E-MTB Fully begint vanaf ongeveer € 2500.
Hoe onderhoud of verzorg ik mijn e-bike fully?
Laten we eerlijk zijn, hoe leuk is het om aan te komen met een glimmende merkfiets die er nog als nieuw uitziet? Niets is fijner dan te weten dat de achterderailleur, pedalen, Bowden-kabels en verende voorvork in orde zijn.
Dat moet je zeker niet doen!
Wat het internet je ook wil doen geloven, hoe verleidelijk het ook lijkt, we raden je ten zeerste af om het volgende te gebruiken:
- De zeer populaire hogedrukreiniger: met de kracht van de hogedrukreiniger heb je in een mum van tijd al het vuil verwijderd, maar ook de vetlagen. Daarnaast kan de motor vol water worden gepompt. Afdichtingen kunnen het begeven, er is kans op kortsluiting en vuildeeltjes kunnen zelfs worden meegevoerd naar plekken waar ze niet horen te zijn.
- Vetvretende reinigingsmiddelen: ontvetters tasten de vitale smeerlagen aan.
- De stoomreiniger: De zeer gevoelige elektronica krijgt het te verduren, de ketting en het lager worden ontdaan van vet, wat uiteindelijk leidt tot corrosie die je snel zult merken.
- Allerlei soorten smerig vet: Onthoud dat niet alle vet hetzelfde is. Gebruik vet dat kan kruipen, anders wordt het "iets wat vet is" vies, omdat elk vuil eraan blijft plakken.
- Agressieve schoonmaakmiddelen: Hoe indrukwekkend het ook is als vuil vanzelf verdwijnt, het gebruik van agressieve middelen tast niet alleen afdichtingen en kunststof aan, maar maakt nog veel meer kapot: gebruik alleen de juiste producten voor e-bikes.
De procedure
- Verwijder verwijderbare displays en andere verwijderbare elektronica, inclusief de batterij. Je kunt alle andere permanent bevestigde elektronische accessoires bedekken met folie of stof.
- Begin met de wielen. Ze houden van water met een beetje autoshampoo. Reinig het wiel van de naaf tot de velg met een spons. Spoel het daarna af met water.
- Doe hetzelfde met het frame. Als het frame erg vuil is, laat het schoonmaakmiddel dan inwerken. Ingedrenkt vuil is gemakkelijker te verwijderen.
- Als je al het vuil hebt verwijderd, kun je de kettingschakels onder handen nemen, die je weer goed moet smeren. Breng hiervoor een dun laagje kettingolie geschikt voor e-bikes aan op de ketting. Om te voorkomen dat de olie de tandwielen of remmen bereikt, kun je het beste in het midden van de onderste kettingschakel beginnen.
- Opmerking: Eén druppel per kettingschakel is voldoende. Draai aan de crank en schakel door alle versnellingen zodat alles gelijkmatig verdeeld is. Tot slot kun je overtollig smeermiddel wegvegen met een schone doek.
- Ook verende vorken hebben van tijd tot tijd een klein, flinterdun laagje eersteklas veringvet nodig. Als je het spaarzaam aanbrengt, blijven er maar heel weinig vuildeeltjes plakken.
- Veeg de schijfrem schoon met een droge of vochtige doek. Zorg ervoor dat er geen vet aan blijft kleven om de remwerking te garanderen.
- Net als bij de remklauwklem moeten de schroefdraden (behalve die met speciaal vet zijn behandeld) vetvrij zijn. Remkabels op velgremmen kunnen af en toe worden ingevet.
- Zorg ervoor dat de contactpunten van de accu volledig droog zijn voordat u de accu terugplaatst.
- Controleer na het schoonmaken de elektronica en de tandwielen.
- Onderhoud het chassis: Als de ruitenwisserring en de vorksteelbuis erg stoffig zijn, verwijder het vuil dan met een vochtige microvezeldoek.

Onderhoud
- Schroeven aandraaien: Zoek al je schroeven op je e-bike en draai ze aan. Vooral de bouten van de stuurpen en het stuur zijn belangrijk. Zorg ervoor dat zowel de snelspanner als het zadel goed vastzitten. Draai ook de wielen/banden aan: In dit artikel in ons magazine vind je alle belangrijke aandraaimomenten voor jouw fiets.
- Controleer de banden: Heb je genoeg lucht in je banden? Een reinigingsmiddel is hiervoor ideaal. Ingedrenkt vuil is gemakkelijker te verwijderen.
- Als je al het vuil hebt verwijderd, kun je de kettingschakels onder handen nemen, die je weer goed moet smeren. Draag hiervoor een zeer dunne vloerpomp geschikt voor e-bikes met een ingebouwde manometer (manometer). Draai het ventieldopje los en controleer de bandenspanning. Banden verliezen voortdurend lucht, dus je moet ze waarschijnlijk bijvullen. De juiste bandenspanning staat op de zijkant van de band.
- Controleer de spaken: De spaken moeten strak zitten en je mag ze niet kunnen bewegen. Ondertussen kun je je band controleren op 8s.

Neem voor meer informatie en individueel advies telefonisch contact met ons op of bezoek ons fietscentrum in Schwäbisch Hall - Hessental.
Je kunt ons telefonisch bereiken ( +49 (0)791 - 95 66 89 50) per e-mail [email protected] of via het contactformulier.