Er worden materialen gebruikt die alle in de hogere tot zeer hoge prijsklasse liggen. De liggende bevestiging op het stuur toont meteen het verschil met typische racefietsen, en de zitpositie lijkt nog steiler om het zwaartepunt van het team verder naar voren te verplaatsen. De luchtweerstand van triatlonfietsen moet zo laag mogelijk worden gehouden, daarom zijn alle onderdelen en componenten zonder uitzondering aerodynamisch ontworpen. Het doel is om elke vonk van je kracht optimaal in de snelheid te laten vloeien. Vanzelfsprekend zijn deze metallic racebeesten uitsluitend geschikt voor ambitieuze extreme atleten.
Bloed, zweet en tranen - waar normale consumenten bang zijn, gaan triatleten alleen op pad!
De ergonomische geometry van het stuur zorgt ervoor dat de gebruiker ook op lange termijn een voorover gestrekte zitpositie kan behouden. Bovendien zorgt het lichte, stijve frame - in het beste geval van carbon - voor de beste resultaten. Het is het essentiële onderdeel, want daarmee staan en vallen de windsnelheid en de stabiliteit van de fiets. Als beginner kun je aluminium nog goed gebruiken. Pas in de professionele sector wordt het serieus; dan wordt carbon onmisbaar.
Een verschil met de typische racefietsen is het zadel, vanwege de steilere zitbuis. Evenzo is de aard van het wiel, want er wordt rekening gehouden met maximale waarden om de wrijvingsweerstand zo laag mogelijk te houden. Het is niet nodig te vermelden dat triatlonfietsen alles wat overbodig is weglaten, zodat ze niet zijn goedgekeurd voor normaal wegverkeer. De grote verscheidenheid aan mogelijkheden en de vergelijking van de fietsen maakt duidelijk wat tegenwoordig mogelijk is en hoe extreme eisen gesteld kunnen worden met. Onze triatlonfietsen zijn een lust voor het oog en tegelijkertijd fascinerende high-end machines, die zelfs voor de argeloze mens duidelijk maken wat de "gewone sporter" onderscheidt van de extreme sporter - bijna ontzagwekkend!